Тайм-менеджмент


Життя сучасного старшокласника мчить у шаленому темпі: заняття в школі, підготовка до ЗНО, гуртки та секції, спілкування з друзями, родинні справи. Важко дати всьому цьому раду. Усе частіше лунають голоси юнаків та юнок: «Не встигаю, не висипаюсь, немає часу, запізнююсь, втомлююсь, дратуюсь…».
 Було б неправильно говорити про «управління часом», оскільки людина не має над часом влади. Швидше варто говорити про самоорганізацію. Ми можемо керувати тільки собою, щоб отримати (дати іншим людям) максимальну користь від наявного в нашому розпорядженні часу.
Спеціалісти в сфері тайм-менеджменту виділяють кілька основних положень, що допомагають організувати, впорядкувати життя людини. Ці поради будуть у нагоді й старшокласникам.
1. Щоб зрозуміти, на які справи варто витрачати свій час, а на які ні, за виконання яких справ братися передусім, на чому зосередитися, необхідно визначити цілі вашого життя (до чого ви прагнете, яка ваша мета) та життєві пріоритети (цінності, норми, якості, принципи), що спрямовуватимуть вас у процесі організації часу. Саме вони будуть визначати те головне, що має бути для вас найважливішим у насиченому й стрімкому житті. Без них спроба самоорганізації зазнає невдачі, буде несистемною та неефективною.
Порада старшокласникам. Вирішить, чого саме ви хочете на цьомупроміжку життя (далеко в майбутнє заглядати досить важко). Наприклад, вступити в певний виш. Слово "ясність", поза сумнівом, має найважливіше значення для досягнення успіху. Запишіть свою мету чітко й детально, визначте термін її досягнення. Як-от, 2020 р., я студент(ка) І курсу (назва закладу),(назва факультету),(назва спеціальності).
Важливо! Ви певні, що хочете вступити саме в цей виш, саме на цей факультет і саме на цю спеціальність? Чи не суперечить мета вашим пріоритетам, цінностям та глибинним прагненням? Це має бути саме ваш вибір, а не друзів, батьків, або навіть вашого честолюбного Я.
До тих пір, доки ви не визначите свою мету, не встановите певний термін її досягнення й не розділите його на частини відповідно до необхідних вимог, кінцева мета назавжди залишиться недосяжною.
2. Напишіть завдання, які вам необхідно виконати для того, щоб досягти мети. Перетворіть завдання в послідовний план, розбивши на етапи. Це буде своєрідна карта, яка визначить напрям діяльності. Без карти ви зіб’єтесь із шляху, будете кружляти на місці або застрягнете. Наприклад, закінчити 10 клас з оцінками «…» – «…», закінчити 11 клас з оцінками «…» – «…», скласти ЗНО з…… на …балів.
На початку кожного року, місяця, тижня складайте список того, що має бути зроблено. Основним буде щотижневе планування. Нарешті, складіть план на день (краще всього напередодні ввечері). Плани складаються не один раз. Їх треба регулярно переглядати, вносити в них зміни. Якщо ви хочете подвоїти продуктивність своєї діяльності, планування необхідне!
Порада старшокласникам. Заведіть органайзер (на комп’ютері, смартфоні або пристосуйте для цього звичайний щоденник). Цей корисний інструмент планування справ позбавить вас від хвилювання, за те, що ви щось забули, пропустили, вчасно не зробили.
3. Розтавляйте пріоритети. Знавці тайм-менеджменту С. Кові, Б. Трейсі, І. Халан, Ф. О'Коннелл, Л. Зайверт наголошують: «Першою чергою необхідно робити першочергові справи».
Дуайт Ейзенхауер, 34-й президент США, створив матрицю пріоритетів. Принцип матриці наступний: усі справи можна розподілити на 4 сектори за їх важливістю та терміновістю.
Квадрат А – справи термінові та важливі.
При ідеальному плануванні цей квадрант матриці повинен містити дуже мало справ, оскільки їх поява є показником неорганізованості. Ця частина графіку заповнюється в багатьох людей із-за властивої їм ліні, неправильного планування й розставляння пріоритетів. Чим менше справ у ньому, тим краще, але якщо вони є – їх необхідно робити першочергово! Це квадрат стресу й напруги, вигоряння та посередніх результатів. Справ із цього квадрату не уникнути, але якщо постійно перебувати в ньому, то постійно почуватимешся як на голках і рідко даватимеш високий результат. Звідси порада: менше зволікай!
A
Справи термінові та важливі
B
Справи важливі, але не термінові
C
Справи термінові, але
не віжливі
D
 Справи
неважливі та
нетермінові
Квадрат В – справи не термінові, але важливі. Цьому сектору треба приділяти основний час, він заслуговує на найбільшу увагу, оскільки справи, що знаходяться саме в ньому, є найбільш пріоритетними й перспективними, і саме з них повинні складатися повсякденні завдання будь-якої людини. До справ у секторі В можемо долучити планування, виконання довгострокових навчальних проектів, домашні завдання (вчасно виконані!), профілактику, самовдосконалення, відновлення енергії (змістовний відпочинок: хобі, природа, мистецтво, спорт, дружба, творчість), ведення особистого щоденника. Це квадрат досконалості, панування над власним життям, урівноваженості та результативності. Але треба пам'ятати: справи, що знаходяться в квадраті B, якщо їх не виконувати своєчасно, можуть з легкістю потрапити в квадрат A.
Квадрат С – справи термінові, але не важливі. Нерідко вони просто заважають зосередженню на дійсно важливих завданнях і знижують нашу ефективність, енергетично виснажують. Насправді, якщо ці питання важливі – вони важливі для когось, а не для вас. Людині, що тримається цього квадрата, властиво догоджати іншим і відгукуватися на кожну їхню забаганку. У цей квадрат потрапляють телефонні дзвінки, непотрібні зустрічі, візити сторонніх людей, святкування днів народження не дуже близьких людей тощо. Пам’ятайте: чим більше у нашому житті термінового – тим менше важливого.
Квадрат D – остання група складається з нетермінових і неважливих справ. Це квадрат порожньої витрати часу, марнотратства й надмірності. У цьому секторі живуть «поглиначі часу»: порожні телефонні балачки, плітки, перегляд розважальних TV програм, серіалів, блукання сайтами Інтернету, зависання в соціальних мережах, комп’ютерні ігри тощо. Ці справи прості у виконанні й приносять задоволення, дозволяють розслабитися й приємно провести час. Тому й протистояти спокусі ними позайматися буває досить проблематично. Але робити це неодмінно треба. Заняття справами в квадраті D призводить до деградації. Спочатку вони можуть здаватися цукеркою, але пізніше ми переконуємося, що це порожня обгортка.
Освоївши матрицю пріоритетів, навчившись грамотно розподіляти усередині неї свої справи, ви помітите, що у вас з'явилося доволі багато вільного часу, ви устигаєте все робити своєчасно, без поспіху, усі ваші справи в порядку, цілі досягаються одна за одною, а самі ви практично завжди знаходитеся у хорошому настрої й бадьорому стані.
Порада старшокласникам. Вирішуйте термінові й важливі завдання (A), потім важливі завдання, але не термінові в даний момент (B), і не займатися тим, що не має значення (C, D). Візьміть ручку та папір і користуючись матрицею спробуйте спланувати свої справи на завтра.
4. Будьте енергійною людиною, спрямованою на дію. Зверніть увагу на успішних людей – вони мають величезний заряд енергії й уміють підтримувати його впродовж тривалого часу.
Порада старшокласникам. Робіть усе якісно й швидко, не зволікайте й не відкладайте справи. Щоб працювати з повною віддачею й при цьому поповнювати запас енергії – правильно харчуйтеся, дотримуйтеся режиму дня, розподіляйте фізичні навантаження й відпочинок, перебувайте на свіжому повітрі, спілкуватися з позитивними та близькими вам людьми.
5. Ключі до успіху – це дисципліна, зосередженість і концентрація. Одне з кращих визначень самодисципліни звучить так: примусьте себе робити те, що треба й коли треба, навіть якщо вам цього не хочеться. Здатність повністю зосередитися на найважливішому питанні та не відволікатися
ні на що, доки воно не буде вирішено, допоможе добитися успіху швидше, ніж будь-яка інша якість. Якщо ви починаєте справу, кидаєте її, щоб потім зновуй знову повертатися до неї, то в результаті ви витратите в п'ять разів більше часу.
Порада старшокласникам. Доводьте розпочату справу до завершення. Не беріться за декілька справ одночасно.
6. Тримайте робоче місце в чистоті та порядку. Ті, хто показує високі результати, працюють за чистим столом, на якому немає нічого зайвого. У людей малоефективних, непродуктивних і незібраних все навпаки. Те саме стосується порядку в комп’ютері, планшеті, смартфоні тощо.
Порада старшокласникам. Наведіть у своєму житті порядок!
7. Підтримуйте баланс між різними сферами життя. Вашої уваги однаково потребують здоров’я, родина, навчання, спілкування з друзями, самовдосконалення. Якщо людина протягом певного періоду не приділяє увагу розвитокові та підтримці одного з аспектів – там починаються процеси деградації та руйнування, виникають конфлікти й проблеми. Відновлення ситуації потребуватиме більше часу й сил, ніж вчасна увага!
Порада старшокласникам. Підтримуйте баланс. Не можна обмежувати своє життя лише навчанням, або навпаки – тусовками з друзями.
Самоорганізація в часі, поруч з лідерськими якостями, критичним мисленням, емоційним інтелектом, виявленням творчого підходу до розв’язання проблем, умінням спілкуватися й взаємодіяти з людьми є актуальною та життєво необхідною навичкою в сучасному економічному просторі, у особистій і професійній самореалізації людини. Оволодіння нею старшокласниками важко переоцінити, оскільки реалії вищої школи вимагатимуть організації ще більшої, і чим раніше ця навичка ввійде у свідомість людини – тим легше буде долати нові освітні вершини.


Немає коментарів:

Дописати коментар